Znajomość technik cyfrowych w fotografii umożliwia nam również zbliżenie się do fotografii szlachetnej jaką jest cyjanotypia. Symulacja cyfrowa nie jest skomplikowanym procesem w tym wypadku. Wystarczy tylko dobra obserwacja tradycyjnych odbitek wykonanych w tej technice. Tego w jaki sposób rozkładają się światła i w jakich zakresach. Wiadomo bowiem, że to światła będą tutaj priorytetem, one bowiem modelują całość na obrazie i to właśnie je wykorzystujemy do jego interpretacji obrazu i nadania mu odpowiednich kierunków.
Nie mniej ważna jest również decyzji gdzie mają pozostać cienie oraz jaki rodzaj ziarna przy jednoczesnym rozmyciu należy dodać.
Nie bez znaczenia jest również zastosowana faktura papieru i jego rodzaj… Przydatna jest również znajomość działania poszczególnych tonerów dzięki, którym możemy uzyskać pożądane efekty na naszej fotografii.
Piktorializm
“Motywy fotografa są wszędzie i nigdzie.Decyduje o nich, poza osobowością (przenikliwością, wyczuciem) artysty, chwila, jeden moment.”
Jan Bułhak
Odtworzenie techniki piktorialnej w formacie cyfrowym wymaga zastosowania takiego warsztatu, który pozwala na punktowe zmiany tonalne, kontrolowanie szczegółowości obrazu, decydowaniu o pozycji świateł i cieni. Zasymulowanie miękkiej faktury na papierze fotograficznym oraz stosowanie specjalnych filtrów dających efekt nakładki zmiękczającej obraz daje nam efekt subtelnego rozmycia, dodatkowo w wybranym odcieniu sepii.
Bromolej
Jak zasymulować w technice cyfrowej "olejny" monochromatyczny obraz o ciekawych przejściach światłocieniowych i charakterystycznie rozciągniętej krzywej kontrastu?
GrAfizAcJa
"To był pierwszy raz, że ja powierzyłem grafikowi samego siebie."
Edward Hartwig, "Wariacje fotograficzne"
Co się stanie kiedy ograniczymy kolory do dwóch skrajnych, czerni i bieli?. Jakie elementy uda nam się wydobyć, na co zwrócić uwagę oglądającego? Być może uda nam się przejść na podstawie zachowanych konturów bezpośrednio do formy, która pełni rolę „dzbanka treści”, a może linie wskażą strukturę rzeczy lub jej kierunek, a może wyraźnie zaznaczona zostanie tekstura, wydobyta faktura tak, że będziemy mogli ja poczuć dotykając nie dotykając.
Oto, być może narzędzie, które pomoże pokazać istotę rzeczy bez zbędnej nadbudowy treści.
pop art
"sztuka popularna, efemeryczna, konsumpcyjna, tania, produkowana seryjnie, młoda, duchowa, seksowna, urzekająca i popłatna"
R. Hamilton
Sztuka masowa, która wymknęła się dotychczasowym kanonom i czerpie z kultury popularnej. Zainteresowanie techniką przedmiotów użytku codziennego, światem reklamy, komiksu w zasadzie trudno dokładnie sprecyzować tematykę. Jej główny cel to zniwelowanie granicy pomiędzy sztuką a życiem.
Żaden pop-artysta nie skusi się na uwiecznienie pejzażu. Za to z wielkim ożywieniem spojrzy na własnego psa, słuchawkę telefonu, wykorzysta twarz jako element komiksu. Inspiracją może być wszystko…